Portale społecznościowe lista




Poniżej, dla niezaznajomionych z tematem, przedstawiam listę najpopularniejszych portali społecznościowych. Lista będzie aktualizowana, więc warto zaglądać na nią co jakiś czas.

1. NK (dawniej Nasza-Klasa). Najpopularniejszy ogólnotematyczny portal społecznościowy w Polsce. Mimo sporej konkurencji, różnych pogłosek o jego śmierci,  nadal trzyma się mocno  – odwiedza go kilkanaście milionów osób miesięcznie.

Obecnie trwa przebudowa portalu. Początkowo był to portal łączący dawnych przyjaciół z klasy. Wokół tej idei tworzona była cała struktura portalu Okazało się jednak, że ta formuła po paru latach się wyczerpała. Teraz wraz ze zmianą marki z Naszej-Klasy na NK, trwa zmiana z portalu “klasowego” na ogólnotematyczny. Dodano nowe funkcje i usługi społecznościowe – w postaci gier, grup oraz kont oficjalnych. Powstała także wersja na urządzenia mobilne.

Więcej informacji na ten temat w kategorii Nasza-Klasa

2. Facebook. Największy portal społecznościowy na świecie (ok. 600 mln użytkowników), którego sukcesu twórcą jest Mark Zuckerberg. Początkowo sporo osób używało w Polsce FB głównie do kontaktów ze znajomymi z zagranicy. Teraz jednak zdobywa szturmem polski Internet i jest drugim co do popularności portalem tego typu w Polsce (różne szacunki podają od 7 do niemal 10 mln użytkowników w naszym kraju).  Sporo osób posiada konta zarówno na Facebooku, jak i NK.

Facebook przyciąga różnorodnością aplikacji dostępnych na jego platformie, a także przejrzystością i funkcjonalnością. Większość działań skoncentrowanych jest wokół Tablicy, na której odbieramy większość treści (teksty, filmy, zdjęcia), zarówno od znajomych, jak i ze stron czy grup facebookowych, które “polubiliśmy”. “Lubię to” jest charakterystycznym przyciskiem stworzonym dla Facebooka, który zawojował cały Internet. Jego kliknięcie gdziekolwiek w sieci spowoduje, że na naszej Tablicy pojawi się informacja o “polubieniu” danej strony, artykułu, czy np. filmu. Ostatnio NK wprowadziła swoją wersję w postaci przycisku Fajne!.

Więcej informacji na ten temat w kategorii Facebook

3. Grono. Pierwszy polski ogólnotematyczny portal społecznościowy z prawdziwego zdarzenia. Kiedyś popularny, dziś nieco w cieniu konkurentów. Wciąż jednak używany w niektórych środowiskach. Początkowo, aby móc się zarejestrować, trzeba było otrzymać zaproszenie od któregoś z użytkowników portalu. Ostatnio miał problemy finansowe. Właściciele jednak mają nadzieję, że serwis wyjdzie na prostą, wciąż ma przecież ok. dwóch milionów użytkowników.

4. GoldenLine. Tym razem branżowy portal społecznościowy wykorzystywany głównie do kontaktów biznesowych i w celach zawodowych. Wykorzystywany często przez headhunterów w poszukiwaniu pracowników. Można zamiecić tam swoje CV i brać udział w dyskusjach w ramach różnorodnych grup tematycznych. Pojawiają się na GoldenLine również ogłoszenia o pracę. Warto się tam zarejestrować, jeśli poszukuje się pracy w nowoczesnych technologiach, finansach lub szuka się partnera w działalności biznesowej. Społeczność liczy ok. 2 mln członków. Innym tego rodzaju portalem jest Profeo.pl

5. MySpace. Portal społecznościowy, który niegdyś, podobnie jak u nas Grono, przecierał szlaki i był numerem jeden. Dziś po przegranej walce o popularność z Facebookiem i zmianie wizerunku koncentruje się głównie na branży muzycznej i rozrywkowej. Sporo grup muzycznych ma tam swoje profile i jeśli ktoś interesuje się muzyką powinien założyć tam konto. W Polsce używa go ok. miliona osób.

Więcej informacji na ten temat w kategorii MySpace

6. Wykop. Popularny w niektórych kręgach, zwłaszcza wśród młodzieży, serwis, który jest wzorowany na zachodnim serwisie Digg. Uczestnicy serwisu wstawiają tam linki do różnych treści w Internecie, które są ocenianie przez inne osoby i jeśli zdobędą odpowiednią liczbę “wykopów” trafiają na główną stronę serwisu. Można także “zakopywać” linki, które się nam nie spodobają. Serwis ma narzędzia społecznościowe, np. grupy. W Polsce używa go ok. 1,5 mln osób.

Więcej informacji na ten temat w kategorii Wykop

7. Twitter. Najpopularniejszy na świecie tzw. serwis mikroblogowy (choć często wiele z blogowaniem wspólnego nie ma). Każdy użytkownik może wrzucić na swój profil bardzo krótką wiadomość tekstową (tzw. status) i podejmować dyskusje z innymi wokół wątków tematycznych (hashtagów) lub po prostu pisać co dzisiaj ugotował na obiad. Większość użytkowników jedynie śledzi wpisy innych osób. W Polsce używa go prawie milion osób. Polskim odpowiednikiem jest m.in. Blip.

Więcej informacji na ten temat w kategorii Twitter

8. Fotka.pl. Serwis społecznościowy koncentrujący się, jak nazwa wskazuje, na publikacji i ocenie fotografii.  Można dołączać do grup tematycznych, brać udział w testach i konkursach lub grać. Ostatnio wprowadzono także kanał Fotka.tv. Popularny szczególnie wśród młodzieży.

9. Digart.pl. Serwis skierowany głównie do osób zajmujących się lub zainteresowanych sztukami wizualnymi. Można przeglądać galerie twórców, oceniać ich dzieła, brać udział w dyskusji w grupach tematycznych. Jeśli jesteśmy sami twórcami, możemy stworzyć także swoje portfolio.

10. Mojageneracja.pl. Serwis społecznościowy zbudowany wokół najpopularniejszego komunikatorwa w Polsce, czyli Gadu-Gadu. Udostępnia różnorodne narzędzia, jak blogi, grupy, gry, poczta. Można także dołączać do i tworzyć wydarzenia. Konto jest powiązane z naszym numerem GG.

To tylko dziesięć najbardziej popularnych portali społecznościowych w polskiej sieci. Można byłoby do tego zestawu dołączyć np. platformy blogowe wokół których tworzą się społeczności, takie jak WordPress, Blogger, czy Blox. Serwisy filmowe takie jak YouTube, także zawierają w sobie narzędzia społecznościowe. Wspominać należy też o forach internetowych, które tworzą własne społeczności i istnieje ich cała mnogość na każdy temat. Każdy szanujący się serwis chce tworzyć wokół siebie społeczność i tylko dzięki niej może zdobyć swój niepowtarzalny charakter.